English
دانشگاه علم و فرهنگ
معرفی نشریه
فصلنامه مهندسی عمران دانشگاه علم و فرهنگ
مقالات آخرین شماره منتشر شده از آخرین دوره نشریه
 دوره3،شماره3 (/1398)
 
1
نقش دارایی های ناملموس سازمان های ساخت و ساز در اجرای استراتژی
( 49 بازدید ) ( 3 دانلود )  خلاصه و کلمات کلیدی
اطلاعات انتشار : دوره 3 - شماره 3
نویسندگان :
خلاصه مقاله :
دارایی های ناملموس تبدیل به مهمترین دارایی های سازمان ها شده اند و در همین راستا چگونگی اندازه گیری و نقش آنها در اجرای استراتژی سازمان مورد توجه قرار گرفته است و در سال های اخیر روشهای زیادی در این زمینه توسط محققین ارائه شده است.  در این پژوهش،  پس از بررسی مفاهیم دارایی های ناملموس، به چگونگی اندازه گیری این دارایی ها ، بیان مهمترین آنها و مزایا و معایب کلی این روشها و نقش دارایی های ناملموس در اجرای استراتژی سازمان پرداخته شده است. جهت انجام کلیه این بررسی ها از روش کارت امتیازی متوازن استفاده شده است. از دلایل انتخاب روش کارت امتیازی متوازن این می باشد که میتوان از نتایج اندازه گیری آن جهت بهبود فرایندهای داخلی سازمان استفاده نمود و اینکه این روش در سازمان های ایرانی شناخته و پیاده شده است. سپس با تعیین و توسعه  چهار چوبی با استفاده از کارت امتیازی متوازن جهت اندازه گیری دارایی ناملموس ، منظر های کارت امتیازی متوازن با مدل دارایی های ناملموس یکپارچه شده است، که این یکپارچگی، گزارش دهی دارایی ناملموس سازمان را آسانتر می سازد. همچنین با استفاده از تحقیقات پیشین به بررسی نتایج پیاده سازی استراتژی در سازمان های درگیر در صنعت ساخت وکنترل نقاط ضعف و قوت آنها پرداخته ، با طرح پرسشنامه ای در جهت رسیدن به مدلی برای اجرای بهتر استراتژی با  استفاده از دارایی های ناملموس سازمان ها برای پویا نمودن استراتژی های سازمان اقدام شده است
تخصص ها : دارایی ناملموس، کارت امتیازی متوازن، نقشه استراتژی، صنعت ساخت

2
ارزیابی خودترمیمی القایی بتن آسفالتی حاوی الیاف فلزی
( 57 بازدید ) ( 7 دانلود )  خلاصه و کلمات کلیدی
اطلاعات انتشار : دوره 3 - شماره 3
نویسندگان :
خلاصه مقاله :
روسازی‌های انعطاف‌پذیر تحت بارگذاری حاصل از ترافیک و شرایط آب و هوایی همواره مستعد خرابی ترک‌خوردگی هستند. امروزه خودترمیمی القایی رویه‌های آسفالتی تحت اشعه الکترومغناطیس و با افزودن مواد با قابلیت رسانایی بالا جهت ترمیم ترک‌های موجود در بتن‌های آسفالتی به عنوان روشی نوین در تعمیر ترک‌های حاصل از شکست در روسازی‌های آسفالتی مطرح گردیده است. در پژوهش حاضر تمرکز ما بر بررسی خودترمیمی القایی بتن آسفالتی در حضور الیاف فلزی1 (سیم ظرف‌شویی) است. به‌منظور فراهم آوردن گرمایش القایی در نمونه‌ها از دستگاه ماکروویو استفاده شده است. در این پژوهش گرم شدن القایی، مقاومت الکتریکی، خصوصیات عملکردی و نیز ترمیم القایی ترک‌های موجود در بتن‌های آسفالتی حاوی 2/0 و 5/1 درصد وزنی الیاف فلزی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با افزودن الیاف فلزی به بتن آسفالتی مقاومت الکتریکی نمونه‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد که نشان از تسهیل فرآیند گرم شدن القایی نمونه‌ها دارد. همچنین مشاهدات آزمایشگاهی نشان می دهد که بتن‌های آسفالتی حاوی 2/0 و 5/1 درصد الیاف فلزی کاملاً توانایی فراهم آوردن گرم شدن القایی توسط ماکروویو و نیز ترمیم ترک‌های موجود در بتن آسفالتی را دارا هستند. در انتها از نتایج آزمونکشش غیرمستقیم2 نتیجه‌گیری گردید که 2/0 درصد الیاف فلزی به‌عنوان افزودنی رسانا به بتن آسفالتی بدون اثر منفی قابل‌توجه بر استقامت کششی بتن آسفالتی در مقایسه با افزودن 5/1 درصد الیاف فلزی پتانسیل ترمیم القایی ترک‌خوردگی را در رویه‌های انعطاف‌پذیر فراهم می نماید.
تخصص ها : بتن آسفالتی، خودترمیمی القایی، الیاف فلزی، ماکروویو، ترک خوردگی خستگی

3
بررسی مقایسه‌ای تأثیر خاکستربادی رده F و C بر پارامترهای ژئوتکنیکی خاک رس با پلاستیسیته بالا
( 89 بازدید ) ( 22 دانلود )  خلاصه و کلمات کلیدی
اطلاعات انتشار : دوره 3 - شماره 3
نویسندگان :
خلاصه مقاله :
خاک‌های رسی عموماً دارای مقاومت و ظرفیت باربری کم هستند که برای تثبیت این خاک‌ها معمولاً از مواد افزودنی استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر، استفاده از خاکستربادی در تثبیت خاک، علاوه بر جنبه اقتصادی، کاهش آلودگی محیط زیست را نیز به همراه داشته است. این مقاله نتایج آزمایشگاهی تثبیت خاک رسی با پلاستیسیته بالا توسط دو نوع خاکستربادی رده Fو Cبا درصد‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده است. آزمایش‌های حدود اتربرگ، تراکم، مقاومت فشاری محصور‌نشده و نسبتباربری کالیفرنیا انجام شد. نتایج نشان می‌دهد که با افزایش مقدار خاکستربادی، دانسیته خشک حداکثر کاهش و درصد رطوبت بهینه افزایش می‌یابد. حد روانی و شاخص پلاستیسیته خاک رس با افزایش خاکستربادی رده Fو Cکاهش داشته و این روند تا افزودن 25 درصد خاکستربادی ادامه دارد. بیشترین مقدار مقاومت فشاری محصور نشده و نسبت باربری کالیفرنیا در  25 درصد خاکستربادی مشاهد شد. دوره عمل‌آوری اثر مثبت بر نتایج داشته و با افزایش دوره عمل‌آوری، مقاومت فشاری محصور نشده افزایش یافت. نمونه‌های تثبیت‌شده با خاکستربادی رده Cنسبت به رده Fمقاومت بیشتری دارند.
تخصص ها : تثبیت خاک، خاکستربادی، خاک رس با پلاستیسیته بالا

4
تغییرات سرعت موج طولی و مدول الاستیسیته بتن در سنین مختلف و تاثیر نسبت¬های اختلاط مصالح بر این تغییرات
( 62 بازدید ) ( 12 دانلود )  خلاصه و کلمات کلیدی
اطلاعات انتشار : دوره 3 - شماره 3
نویسندگان :
خلاصه مقاله : تخمین درست مشخصات مکانیکی بتن در تحلیل و طراحی سازه­های بتن آرمه نقش کلیدی دارد اما مشخصات مکانیکی بتن با گذشت زمان تغییر می­کند، این تغییر ناشی از واکنش­های شیمیایی داخل بتن موسوم به هیدراتاسیون است. از جمله این مشخصات مدول الاستیسیته و سرعت موج فراصوت در آن است که با افزایش سن بتن و گیرش آن افزایش می­یابد. در این پژوهش با تهیه نمونه­های بتنی و مانیتورینگ روند تغییرات سرعت موج طولی و مدول الاستیسیته در آنها در طی فرآیند عمل­آوری در سنین مختلف روند این تغییرات بررسی شده است. همچنین با ارزیابی تاثیر مشخصات مصالح و طرح اختلاط بتن اعم از نسبتآب ­به­سیمان و نسبت سنگدانه­ریز به سنگدانه­ درشت دید کاملتری از این تغییرات ارائه شده است. در حالت کلی با کاهش نسبت آب به سیمان و نیز افزایش سنگ دانه درشت، سرعت موج فراصوت و مدول الاستیسیته بتن در سنین مختلف افزایش می یابد. دانستن تغییرات مشخصات مکانیکیبا زمان در تحلیل­های تئوری و عددی سازه­ها و همچنین در بررسی استحکام سازه­های موجود یا مقاوم­سازی آنها ضروری است.
تخصص ها : بتن، عمل¬آوری، سرعت امواج فراصوت، مدول الاستیسیته، سن بتن

5
مطالعه پارامتری شالوده مرکب رادیه-شمع مستقر بر خاک ماسه ای
( 58 بازدید ) ( 4 دانلود )  خلاصه و کلمات کلیدی
اطلاعات انتشار : دوره 3 - شماره 3
نویسندگان :
خلاصه مقاله : امروزه شالوده های مرکب رادیه-شمع که تشکیل یافته از سه عنصر خاک، رادیه و شمع ها می باشند، به منظور کاهش نشست و افزایش ظرفیت باربری در خاک های مسئله دار کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند. در این مقاله پس از مقایسه سه نوع شالوده رادیه، گروه شمع و رادیه-شمع، 3 پارامتر مهم زاویه اصطکاک داخلی، قطر شمع و فاصله بین شمع ها به کمک نمودار بار- نشست بررسی شده است و نتایج ان نشان می دهد که قطر شمع و زاویه اصطکاک داخلی در نشست کم بی تاثیر و در نشست زیاد به شدت تاثیر گذار است. فاصله بین شمع ها بیشترین نقش را در افزایش ظرفیت باربری و کاهش نشست حداکثر شالوده های مرکب رادیه-شمع هم در نشست های کم و هم زیاد ایفا می کند. با شناخت هرچه بیشتر پارامتر های موثر در شالوده های مرکب رادیه-شمع می توان به هدف اصلی طراحیبهینه این گونه شالوده ها  نزدیک تر شد.
تخصص ها : شالوده مرکب رادیه-شمع، ظرفیت باربری، نشست حداکثر، روش اجزاء محدود، اندرکنش خاک-سازه

6
بررسی تأثیر پدیده های بزرگ‌مقياس اقليمي ENSO و PDO بر سری زمانی جریان رودخانه با استفاده از مطالعات همبستگی و روش تبدیل موجک
( 50 بازدید ) ( 3 دانلود )  خلاصه و کلمات کلیدی
اطلاعات انتشار : دوره 3 - شماره 3
نویسندگان :
خلاصه مقاله :
امروزه اين نگراني وجود دارد كه تغيير اقليم و تغييرپذيري اقليمي مي‌تواند جامعه بشري را تحت تأثير قرار داده و انسانها را وادار به تحمل خسارات سنگيني در زندگيشان كند. سؤالي كه در اينجا مطرح مي‌شود اين است كه "اقليم از گذشته دور تاكنون چگونه تغيير كرده است". محور اصلي بسياري از مطالعاتِ پيشين كه در زمينه آشكارسازي صورت گرفته، استفاده از روشهاي آماري بوده است. اما اين روشها توانايي تحليل و تفسير رفتارهاي نوساني را دارا نمي‌باشند. روش تبديل موجك بعضي از ويژگيهاي رفتارهاي نوساني را، كه روشهاي ديگر طيفي (نظير تبديل فوريه) از آن غافل هستند، آشكار مي‌سازد. هدف اصلي از به‌كارگيري اين روش دستيابي به نمايش زماني پديده‌هاي متمركز و گذرايي است كه در مقياسهاي زماني مختلف اتفاق مي‌افتند. در اين تحقيق، ما به تحلیل تأثیرات پدیده های اقلیمی ENSOو PDO  برسريهاي زماني جريان رودخانه كارون پرداخته‌ايم. به منظور پي بردن به ارتباط ميان نوسانات جريان و سیگنال های اقليمي  این پدیده ها از محاسبات همبستگي استفاده شده است. در مرحله بعد به منظور جستجوي رفتار نوساني در قلمرو فرکانس، تبديل موجک پيوسته به عنوان ابزاري قدرتمند در تشخيص دوره تناوب، موقعيت زماني و تداوم هريک از نوسانات موجود در سريهاي زماني جريان به کارگرفته شده است. طيف موجک، نوساناتي را در مقياس درون­سالي (3 تا 6 ساله) نشان مي­دهد، که مي­تواند مربوط به تأثير پديده ENSOباشد.
تخصص ها : تغيير اقليم- تغييرپذيری جريان رودخانه- مطالعات همبستگی- تبديل موجک

شماره های منتشر شده
دسترسی سریع

کلیه حقوق این وب سایت برای فصلنامه مهندسی عمران دانشگاه علم و فرهنگ محفوظ می باشد .